DET ÄR OK ATT PRIORITERA DIG SJÄLV

ALL

Tillåt dig att rå om dig själv. Våra experter menar att det börjar med några få enkla steg.

  1. mny-practice-selfcare-6

    PÅMINN DIG SJÄLV

    Förvandla negativa tankar till positiv energi. Prata med andra hur du känner - se om du kan hitta grupper eller forum med människor i liknande situation. Du är inte ensam!

  2. practiceselfcare-image-border2

    SÖK HJÄLP

    Om allt känns för svårt - sök hjälp så att du får prata med någon. Våra duktiga samarbetspartners erbjuder enskilda samtal, även via chatt, där du helt anonymt kan dela dina tankar och få goda råd hur du ska gå vidare.

  3. Image-hands-brave-together

    PLANERA DIN SKÄRMTID

    För att förhindra att sociala medier sätter tonen för dagen menar Elyse Fox att man ska undvika att kolla mobilen direkt när man vaknar eller direkt innan man somnar. Hon påpekar även betydelsen av att vara uppmärksam på bilder, ord och nyheter i sociala medier - oavsett om de är bra eller dåliga.

  4. practiceselfcare-image-border1

    SE VÄGEN FRAMFÖR DIG

    Vilka positiva saker kan du fylla din vardag med? Prioritera dem! Det kan också vara en stor hjälp att skriva ner dina reflektioner om ditt mående, tex genom att börja skriva dagbok. Ett annat bra tips är att meditera för att bli mer uppmärksam på dig själv och var du är i nuet. Det kan hjälpa dig till bättre insikt om dina mål och vad som motiverar dig.

  5. practiceselfcare-image-border4

    HJÄLP NÅGON ANNAN

    Volontärarbete hjälper inte bara mottagaren, det kan även bli en positiv förändring för den som bidrar med sin tid. Studier har visat att när vi hjälper någon annan så lyfter det vårt humör, sänker vår stressnivå och motverkar depression.  Se om du kan hitta en organisation som intresserar dig, eller ta med dig en vän.

  6. mny-practiceselfcare-7

    SÄNK DIN AMBITIONSNIVÅ

    Du kan skapa struktur i vardagen med en att göra-lista. En bra att göra-lista kan hjälpa dig genom att dina förväntningar känns mer överkomliga och realistiska. Välj te x 3 saker som du vill uppnå den dagen och skriv ner dem.

  7. practiceselfcare-image-border3

    SKAPA EN PLATS

    Känns ditt space trångt eller instängt, för rörigt för att sortera tankarna? Ett viktigt steg i ditt välmående är en organiserad plats så att du kan skapa struktur i din vardag. Prioritera saker och ting som du mår bra av. Att ha kontroll av sin omgivning är ett viktigt steg på bättringsvägen. Här är 4 enkla sätt för att komma igång: Skriv en att göra-lista, organisera eller städa upp ditt utrymme, gör en eller flera saker som gör dig glad varje dag och förbered din morgondag.

DELA DIN HISTORIA

ALL

Du är inte ensam! Vi ska aldrig behöva stå ensamma inför en utmaning - dela ditt budskap via #bravetogether. Här kan du ta del av andras erfarenheter och berättelser, dela din egen och hjälpa till med att sätta fokus på psykisk hälsa tillsamman med @Maybelline och #BRAVETOGETHER på Instagram.

Hoppsan, det ser ut som att du inte har loggat in! Vänligen logga in eller skapa ett nytt konto. Or skapa ett nytt konto.